یکی از تفاوتهای عمده اخباریان و اصولیان ؛ در جریان و عدم جریان برائت عقلیه و شرعیه میباشد. مشهور محدثین اخباری اگرچه برائت شرعیه را در شبهات وجوبیه پذیرفته اند ؛ اما در شبهات تحریمیه همگی قائل به اصاله الاحتیاط گردیده اند و اصاله البرائه را قبول نکرده اند ؛ در مقابل ، علمای اصول که همهی شبهات چه تحریمیه و چه وجوبیه بعد از فحص و یأس از دلیل با خیالی آسوده و دلیلی محکم به ادلهی نقلیه و عقلیه برائت جاری کرده اند. نگرشی بر نوآوریهای فقهی و اصولی آیت الله شهید سید محمد باقر صدر (قدس سره) و نیز مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (ره) نشان میدهد که ایشان به استناد قاعد? عقلی ” حق الطاعه و المولویه ” نه تنها بداهت اصل برائت را زیر سوال میبرند بلکه با مطرح کردن نظریه ” حق الطاعه و المولویه ” در واقع قاعده و اصل جدیدی را مطرح میسازند که ثمرات و آثاری کاربردی بر آن مترتب میباشد . شهید صدر (ره) بر خلاف مشهور اصولیان،معتقد است در مواردی که احتمال تکلیف وجود داشته باشد و تکلیف مشکوک باشد،عقل حکم میکند که از مسلک حق الطاعه پیروی گردد. لذا با توجه به اثر پذیری از مباحث اصولی ایشان این پایان نامه شامل مباحث ذیل میباشد : در فصل اول این تحقیق به مفاهیم و کلیات؛شامل تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی ، پیشینه وتاریخچه حق الطاعه ، مبانی و اهداف و روش تحقیق و ثمرات فقهی و حقوقی نظریه حق الطاعه میپردازیم. فصل دوم اختصاص به اثبات نظریه حق الطاعه به وسیلهی اصل احتیاط دارد.فصل سوم دیدگاهها در خصوص نظریه حق الطاعه و مبانی آن به خصوص دیدگاه آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)و شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) بیان کننده و نوآور نظریه حق الطاعه را در بر دارد.و سپس در آخر در فصل چهارم به نقد قاعده “قبح عقاب بلا بیان” و برائت عقلی و اثبات نظریه حق الطاعه وادله آن خواهیم پرداخت .
بررسی ماهیت نظریه حق الطاعه و مبانی و ثمرات فقهی و حقوقی آن با تاکید بر نظریهی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (ره) و آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)
پدیدآور: | احمد بختیاریزاده | مرکز: | دانشکده اصول الدین | |
استاد راهنما: |
محمدجواد حیدری خراسانی | استاد مشاور: |
||
سال دفاع: | ۱۳۹۳ | مقطع: | کارشناسی ارشد |
چکیده:
یکی از تفاوتهای عمده اخباریان و اصولیان ؛ در جریان و عدم جریان برائت عقلیه و شرعیه میباشد. مشهور محدثین اخباری اگرچه برائت شرعیه را در شبهات وجوبیه پذیرفته اند ؛ اما در شبهات تحریمیه همگی قائل به اصاله الاحتیاط گردیده اند و اصاله البرائه را قبول نکرده اند ؛ در مقابل ، علمای اصول که همهی شبهات چه تحریمیه و چه وجوبیه بعد از فحص و یأس از دلیل با خیالی آسوده و دلیلی محکم به ادلهی نقلیه و عقلیه برائت جاری کرده اند. نگرشی بر نوآوریهای فقهی و اصولی آیت الله شهید سید محمد باقر صدر (قدس سره) و نیز مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (ره) نشان میدهد که ایشان به استناد قاعد? عقلی ” حق الطاعه و المولویه ” نه تنها بداهت اصل برائت را زیر سوال میبرند بلکه با مطرح کردن نظریه ” حق الطاعه و المولویه ” در واقع قاعده و اصل جدیدی را مطرح میسازند که ثمرات و آثاری کاربردی بر آن مترتب میباشد . شهید صدر (ره) بر خلاف مشهور اصولیان،معتقد است در مواردی که احتمال تکلیف وجود داشته باشد و تکلیف مشکوک باشد،عقل حکم میکند که از مسلک حق الطاعه پیروی گردد. لذا با توجه به اثر پذیری از مباحث اصولی ایشان این پایان نامه شامل مباحث ذیل میباشد : در فصل اول این تحقیق به مفاهیم و کلیات؛شامل تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی ، پیشینه وتاریخچه حق الطاعه ، مبانی و اهداف و روش تحقیق و ثمرات فقهی و حقوقی نظریه حق الطاعه میپردازیم. فصل دوم اختصاص به اثبات نظریه حق الطاعه به وسیلهی اصل احتیاط دارد.فصل سوم دیدگاهها در خصوص نظریه حق الطاعه و مبانی آن به خصوص دیدگاه آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)و شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) بیان کننده و نوآور نظریه حق الطاعه را در بر دارد.و سپس در آخر در فصل چهارم به نقد قاعده “قبح عقاب بلا بیان” و برائت عقلی و اثبات نظریه حق الطاعه وادله آن خواهیم پرداخت .
در بحث پیرامون این مطلب، شرکت کنید
اطلاعات مرتبط
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم بخوانید
همراه با دولت عثمانی در مقابل انگلیس
وجود حکم در روایات، به معنای تاریخی بودنِ آن نیست/ با هر نوع تغییر شرایط، احکام تغییر نمیکنند
