احکام عزاداری

اهمیت و وجوب عزاداری

جایزنبودن ترک عزاداری، معنای صحیح عزاداری و روضه‌خوانی، روش عزاداری، عزاداری به‌همراه گناه‌، ریا در عزاداری، ذکر نام اهل‌بیت(ع) به‌طور عادی، دسته‌های عزاداری در نیمه‌شب و...



جایزنبودن ترک عزاداری

پرسش: آیا عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) واجب است؟ و اگر کسی در این‌گونه مجالس شرکت نکند، معصیت کرده است؟

 اقامه مجالس تعزيه براي حضرت سيدالشهداء و مجالس دعاء و بيان مسائل از شعائر ديني است و اختصاص به زمان خاصي ندارد (امام خمینی، . عزاداري سنتي شيعيان در بيوت علما و حوزه‌هاي علميه و كشورهاي جهان ج 7 فصل 2 ص 56 ).

استحباب مؤكّد ذكر مصائب اهل بيت عليهم السلام خصوصاً حضرت سيدالشهداء عليه و علي اولاده و اصحابه الكرام افضل التحيه و السلام از ضروريات مذهب شيعه است و همواره شيعيان در قرون و اعصار متماديه به آن ملتزم بوده و هستند و علاوه بر اجر و ثواب موعود بر آن يكي از علل مُبقيه مذهب تشيّع و تجلّي تنفّر شديد شيعه از حكومت‌هاي غاصب و ظلم و ستم و معرّف هدف قيام بي‌نظير حضرت سيد الشهداء أبي‌عبدالله الحسين عليه السلام و تجليل از فداكاري در راه حق و تعظيم شهيد و تشويق به تأسّي به آن حضرت در دفاع از دين است ، بر ملّت عزيز شيعه است كه در احياء اين مراسم بكوشند و با درس‌هاي آموزنده و حركت بخش آن بيش از پيش آشنا شوند ، خداوند تأييد فرمايد (آیت‌الله گلپايگاني،  عزاداري سنتي شيعيان در بيوت علما و حوزه‌هاي علميه و كشورهاي جهان ج 7 فصل 2 ص 52 )

روضه خواني و اقامه عزا در مصائب اهل البيت عليهم السلام مضافاً بر اينكه خود ابراز علاقمندي به بزرگان دين و همدردي در مصائب اولياء الله و مؤسّسين مذهب تشيّع و اظهار رضايت به هدف مقدّس أئمه عليهم السلام و از خود گذشتگي آنان در احياء شريعت مقدّسه مي‌باشد از چيزهايي است كه در روايات زيادي به آن‌ها ترغيب شده و خود أئمه اطهار عليهم السلام به آن‌ها قيام نموده و شيعيان خود را به آن‌ها تحريض و امر فرموده‌اند، لذا مؤمنين لازم است اين امور را كه چشم‌گير دشمنان مي‌باشد و روي همين جهت، در هر عصري خواسته‌اند اول اين امور را از دست شيعه گرفته سپس به خراب كاري‌هاي ديگر چنگ بزنند، محترم شمرده، اهميّت آن‌ها را درست فهميده و در هيچ عصري از آن‌ها رفع يد نكنند (آیت‌الله خويي،  عزاداري سنتي شيعيان در بيوت علما و حوزه‌هاي علميه و كشورهاي جهان ج 7 فصل 2 ص 54 . ).

ذكر مصائب وارده بر اهل بيت عصمت و طهارت سلام الله عليهم و گريه از آن مصائب خود از مستحباتي است كه موجب غفران و رفع درجات مؤمن مي‌باشد و أئمه هدي عليهم السلام هر دو جهت را سفارش نموده‌اند و از مقتضاي مودّت ايشان حساب مي‌شود كه خداوند متعال آن را اجر رسالت شمرده است و چون مصائب وارده و مقابله با آن‌ها متضمن شواهد بر رويدادها در اسلام است و مربوط به عقايد مي‌باشد لذا لازم است ذكر آن‌ها در موارد مناسب ترك نشود(آیت‌الله تبريزي، عزاداري سنتي شيعيان در بيوت علما و حوزه‌هاي علميه و كشورهاي جهان ج 7 فصل 2 ص 59  ).

اقامه مجلس عزاي حضرت سيد الشهداء عليه السلام سيره ائمه معصومين است و ذكر مناقب و مصائب آن حضرت احياء امر آل محمد صلي الله عليه و آله و استحباب آن مستفاد از روايات متواتره است(آیت‌الله وحيد خراساني، عزاداري سنتي شيعيان در بيوت علما و حوزه‌هاي علميه و كشورهاي جهان ج 7 فصل 2 ص 52 ).

معنای صحیح عزاداری و روضه‌خوانی

پرسش: بعضی از مراجع عظام فرموده‌اند بهتر است به‌جای شبیه‌خوانی، روضه‌خوانی برپا کنند. منظور از روضه‌خوانی چیست؟

عزاداری حضرت سیّد الشهداء (علیه‌السلام) مقدّمه برپایی نماز و سایر وظایف دینی است و قیام آن حضرت برای تحكیم قرآن و احكام شرع واقع گردیده است لذا شایسته است عزاداران بیش از هر چیز به وظایف دینی كه أهمّ آن نماز است اهتمام ورزند و مناسب است هیئات عزاداری آمادگی داشته باشند تا با فرا رسیدن وقت نماز در اول وقت، نماز را به نحو جماعت برگزار نمایند.

 سؤال : اينكه فرموده‌ايد بهتر است به جاي شبيه‌خواني روضه‌خواني بر پا كنند روضه‌خواني چيست . . . ؟

روضه‌خواني بر منبر در اصطلاح عبارت است از ياد دادن احكام و بيان مسايل‌حلال‌ و حرام ‌و امر به ‌معروف ‌و نهي ‌از منكر و بيان مواعظ و نصايح از آيات و كلمات پيغمبراكرم ‌صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين(علیهم‌السلام) و ذكر فضايل و مناقب اهل بيت (عليهم السلام) و ذكر مصائب وارده بر آنان خصوصاً مصائب حضرت سيد الشهداء(علیه‌السلام) و اصحاب بزرگوار آن حضرت كه چنين مجالسي علاوه بر ثواب عزاداري ، ثواب بيان احكام و مواعظ را كه از اهداف عاليه آن بزرگواران بوده نيز خواهد داشت (آیت‌الله فاضل لنكراني).

روش درست عزاداری

پرسش: برگزاری عزاداری سالار شهیدان(علیه‌السلام) چگونه است؟

بهترین شیوۀ عزاداری، تشکیل مجالس باشکوه، ذکر اهداف مقدس حضرت امام‌حسین(علیه‌السلام)، تاریخچۀ واقعۀ کربلا و تحلیل اتفاقات آن است. همچنین تشکیل دسته‌های عزاداری باشکوه، توأم با شعارهای بیدارکننده و سازنده و پخش و استفاده از پلاکاردها یا شعارهای جالب و جذاب، جزوه‌ها و پوسترهای حساب‌شده و پرمحتوا و روشن‌کننده، از اهداف عزاداری حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و مانند آن است ( آیت‌الله مکارم شیرازی).

عزاداری به‌همراه گناه‌

پرسش: اگر شرکت در عزاداری توأم با گناه باشد، مثل نگاه به نامحرم یا خودنمایی، چه حکمی دارد؟

چنانچه با گناه باشد، حرام است (آیت‌الله بهجت).

ریا در عزاداری

پرسش: آیا ریاکردن در شعایر و عزاداری حضرت امام‌حسین(علیه‌السلام) جایز است؟

ریا در هر عبادتی حرام است؛ ولی تظاهر به عزاداری حضرت امام‌حسین(علیه‌السلام) و تعظیم شعایر دین به‌قصد قربت، جایز بلکه مستحب است؛ مثل صدقه‌دادن آشکار، قربةً الی الله، برای تشویق دیگران؛ چنان‌که در قرآن آمده است (آیت الله مکارم شیرازی).

پرسش: آیا سینه‌زدن و زنجیرزدن ریایی جایز است؟

إن‌شاءالله از ریا خودداری کنند (آیت‌الله فاضل لنكراني).

شرکت در عزاداری با احتمال ریا

پرسش: شرکت در جمعی که گمان می‌رود با ریا عزاداری میکنند، چگونه است؟

شما خودتان سعی کنید که عملتان بااخلاص باشد (آیت‌الله بهجت).

بردن نام اهل‌بیت(ع) به‌طور عادی

پرسش: در بعضی از مجالس اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و سینه‌زنی، نام مقدس اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بسیار عادی و عامیانه گفته می‌شود. نظر حضرت‌عالی دراین‌باره چیست؟

تاحدّی‌که موجب هتک نباشد، مانعی ندارد (آآیت‌الله بهجت).

ادامۀ حرکت دسته‌های عزاداری تا نیمه‌شب

پرسش: حکم ادامۀ حرکت دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم تا نیمه‌شب، همراه با استفاده از طبل و نی، چیست؟

به ‌راه‌انداختن دسته‌های عزاداری برای سیدالشهدا(علیه‌السلام) و اصحاب ایشان و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگ‌ترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک میکند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می‌شود و یا فی‌نفسه ازنظر شرعی حرام است، پرهیز کرد (آیت الله خامنه‌ای).

اجازۀ شوهر برای برگزاری مراسم در منزل

پرسش: آیا برپاکردن مجلس جشن میلاد ائمه(علیهم‌السلام) یا مجلس عزاداری و یا مهمانی‌گرفتن، بدون اجازه و رضایت شوهر، جایز است؟

بدون اجازۀ شوهر جایز نیست و دعوت افراد بیگانه و اجازۀ ورود به منزل شوهر، بدون اجازه جایز نیست؛ مگر احراز رضایت شود (آیت‌الله فاضل لنكراني).

پوشیدن لباس سفید در محرم

پرسش: آیا پوشیدن پیراهن سفید در ماه محرم اشکال دارد؟

اگر به‌قصد اعراض از عزاداری سیدالشهدا(علیه‌السلام) نباشد، اشکال ندارد (آیت‌الله صافی گلپایگانی).

پوشیدن لباس مشکی در عزاداری

پرسش: آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری و سالروز شهادت معصومین(علیهالسلام) کراهت دارد؟

مستحب و کار پسندیده‌ای است (آیت‌الله تبریزی/ اجماع).


نام
ایمیل
تحلیل آمار سایت و وبلاگ